O nelămurire în legătură cu iertarea

November 25, 2013 § Leave a comment

Ce este iertarea? Îmi pun acum întrebarea asta fără nicio intenție metafizică sau religioasă. Mă interesează strict latura psiho-somatică. Mai simplu: cum te simți atunci cînd ierți (sau după ce ai iertat)? Ești vesel, te gîdilă vreun mușchi? Știu cum mă simt atunci cînd sunt indignat, cum mă simt atunci cînd sunt bucuros (fericit? – chiar dacă pentru o clipă), cum mă simt atunci cînd sunt jignit, amenințat, pus la punct, atacat sau furios. Știu că se întîmplă ceva cu pulsul meu, cu viteza sîngelui (tensiunea), cu musculatura (se contractă sau se “topește”), știu că respirația mi se accelerează sau se potolește, știu că pupilele se dilată, știu că se petrec schimbări la nivelul auzului (probabil din cauza presiunii intracraniene), știu cînd simt ce se cheamă că te “doare sufletul” sau că “ți se rupe inima în bucăți”. Nu știu cum trebuie să te simți atunci cînd ierți. Ce se petrece psiho-somatic în carcasa pe care o numim “trup”? Cum pot să știu sigur că am iertat? Habar n-am.

Mi s-a făcut rău (în sens de neplăceri mai mult sau mai puțin consistente). Habar n-am însă dacă am iertat. În timp, s-a petrecut altceva: nu mi-a mai păsat. Mi-a devenit indiferentă persoana, i-am uitat trăsăturile, timbrul vocii. A rămas doar o vagă amintire că “mi-a făcut ceva rău” (sau neplăcut). Dar mi-“a trecut”. Cu timpul, am “trecut peste”. Asta să fie iertarea? Că “treci peste”? Știu că există oameni despre care se spune că nu pot ierta, sunt răi, ranchiunoși, resentimentari. Despre ei se spune că “îți poartă pică”. Se zice că treaba asta se formează și se menține undeva în zona bilei (fiere). Unde se petrece iertarea și ce transformări produce ea, odată instalată, la nivel pshiho-somatic? Mă repet, știu. Mie, trecerea timpului îmi aduce doar un soi de indiferență. Este iertarea egală cu indiferența?

“Te-am iertat” sună de multe ori – și mă refer strict la mine – ca “mi-e indiferent”, “mă lasă rece”. Doar atît să fie iertarea?

Și cum poți ierta dacă nu (mai) iubești?

(Nu e vorba de iertarea celui cu care conviețuim. Acesta e un alt subiect. Unele comentarii la acest text, publicat inițial pe facebook, dau senzația că dorința de a comenta nu s-a născut în urma citirii atente a textului, ci din nevoia de a striga “sunt și eu aici!”)

Leave a Reply

What’s this?

You are currently reading O nelămurire în legătură cu iertarea at o umbrelă.

meta

