O mărturisire

August 2, 2014 § Leave a comment

Acum cîteva zile un prieten îmi scria așa: „Vezi, măi, Căpcăunule, ce bine a fost primit textul cu autobuzul? Pozitiv, frumos, ireal. Îți dai seama cîți citesc textele tale nervoase și nu le like?“

Textul cu pricina sună așa: „Am prins ultima cursă din Vama Veche. Autocar al firmei Antares. Pe lîngă faptul că e cu doi lei mai ieftin (14 lei), pe lîngă faptul că ți se dă bilet, pe lîngă faptul că are aer condiționat silențios, pe lîngă faptul că vezi un film (Due Date), pe lîngă faptul că autocarul e dotat cu wifi gratuit, pe lîngă toate astea, șoferul, îmbrăcat în pantalon, cu pantofi, și cămașă bleumarin deschisă doar la doi nasturi, răspunde la “Mulțumesc pentru bilet!” cu “Eu vă mulțumesc!” Nu e totul pierdut!“ E o întîmplare reală pe care am încercat s-o surprind în cît mai puține cuvinte.

Probabil că nu de azi, de ieri, lumea preferă „știrile pozitive“, „întîmplările edificatoare“, ceva înălțător, de bine. Mărturisesc că nu-mi propun să scriu “de rău” sau “de bine”, “negativ” sau “pozitiv”. Ceva îmi atrage atenția, se conturează fără voia mea un gînd și, pur și simplu, caut să-l notez, să-l formulez în așa fel încît să-mi creeze un soi de satisfacție estetică, eliberatoare chiar. Că ies “pozitive” sau “negative”, textele sunt doar expresia a ceva care mă traversează. Nu caut cu lumînarea metehne, nu-mi etalez, arogant, “superioritatea”. Tot ce scriu sunt doar încercări personale de a da formă unor gînduri vagi, unei substanțe amorfe. Nu scriu îndreptare, nu dau verdicte, sunt crochiuri ale unor întîmplări sau emoții care îmi pun gîndirea în mișcare.

Rămîne, poate, să înțeleg de ce unei ocupații care poate fi foarte bine una privată prefer să-i dau, totuși, o dimensiune publică. Să fie oare o formă de vanitate? Cînd procedezi așa, te paște oricînd pericolul grafomaniei, al incontinenței sfătoase.

Scriu ce văd și ce simt. De cele mai multe ori, mă mișc cu mersul scîlciat și vorba peltică, între Anton Cehov și Andrei Pleșu.

Leave a Reply

What’s this?

You are currently reading O mărturisire at o umbrelă.

meta

