Răspunsul unui “dușman al poporului” rus în fața prigoanei mediatice

August 27, 2014 § Leave a comment

Răspunsul lui Viktor Șenderovici, scriitor rus, satiric, jurnalist, scenarist și realizator de radio, la “demascarea” drept dușman al poporului din documentarul realizat de canalul federal de televiziune NTV, “13 prieteni ai juntei”, difuzat pe 25 august 2014. Am tradus textul fiindcă există cîțiva scriitori/jurnaliști ruși foarte activi pe care ar fi păcat să nu-i citim din cînd în cînd:

“După ce ieri mi s-a conferit public, pe un canal federal rusesc, titlul de “prieten al juntei ucrainene”, am stat puțin să-mi trag sufletul, am oftat și m-am dus să cotrobăi prin șifonier ca să găsesc în garderobă ceva galben-albastru (жовто-блакитный) pentru a-mi pune cenușă în cap… Fiindcă tot ce au spus despre mine la NTV e adevărat, absolut tot! Și neputința creatoare, și lăcomia care m-a dus direct la trădarea de Patrie. Și încă nu de azi, de ieri. Ci de cînd nici măcar nu exista Ucraina… Și gîndul ăsta m-a lovit drept în inimă. Și am înțepenit lîngă garderobă, cu şosetele galbene în mînă.

Da, exact! Era anul 1989 și în locul independentei se întindea RSS Ucraineană cu Șerbițki al ei (ultimul prim-secretar al RSS Ucraineane, n.m. B.B.) Un om de treabă mi-a dat să-i țin revista “Molodaia gvardia” (Tânăra gardă), și în acea revistă peste măsură de credibilă era scris negru pe alb că alde șenderovici vînd Rusia.
La început m-am bucurat, fiindcă pe vremea aia nu aveam deloc bani, și cînd colo, dispuneam de o Rusie întreagă. Pe urmă, m-am neliniștit un pic din cauza “șendorovicilor”, hai, tata și frate-miu, mai treacă meargă, dar dacă o să dea năvală și ceilalți șenderovici, Rusia nu-ți mai ajunge nici pe-o măsea.

Dar treaba a mers bine, alți pretendenți n-au apărut, și de atunci, iată, se face un sfert de veac, vînd Rusia practic singur. Vreo Andorră sau vreo Suedie le-aș fi vîndut de mult pînă acum, dar cu Rusia o tot tărăgănez. E zdravănă rău, da’ nici cererea nu-i cine știe ce. Nu pot s-o vînd de tot. I-o plasez ba unuia, ba altuia – ea tot aici e.

Așa că “junta ucraineană” e, ca să zic așa, un caz particular. De-aia m-am și gîndit să nu mă grăbesc să-mi pun şosetele galbene și cravata albastră, și să nu-mi torn cenușă în cap din cauza asta.
Deși, firește, nu știu alții, dar ar fi păcat să nu-i şuteşti de la mama orașelor rusești vreo două altare cekiste ale acestei Rome de-a Treia…

P.S. Apropo de călătoria mea din aprilie, la Kiev… În filmul de la NTV, un singur detaliu m-a durut cu adevărat: se pare că la congresul ruso-ucrainean, unde eu am vîndut Rusia, a fost un banchet!
Iar eu am ajuns doar a doua zi dimineață. Tare ciudă mi-e!
E-adevărat că reporterii NTV m-au văzut la acel banchet, dar asta face parte din plan. Lăcomia veritabilă cu cunoaște granițe!”

Viktor Șenderovici

(Originalul, aici: http://gordonua.com/publications/SHenderovich-38329.html)

(Mulțumesc doamnei Antoaneta Olteanu pentru sugestii și corecturi!)

Leave a Reply

What’s this?

You are currently reading Răspunsul unui “dușman al poporului” rus în fața prigoanei mediatice at o umbrelă.

meta

