Amăreală

September 21, 2014 § Leave a comment

Mostră de îngustime geo-socio-antropo-culturală:
– Și ce-ai mai făcut?
– Păi, traduc teatru de vreo zece ani…
– De care?
– De care se montează. Și am fost cinci ani în Rusia, la Moscova, unde am făcut regie de teatru…
– La Moscova? La Putin?
– Nu, nu la Putin, că Moscova e mare…
– Deci nu e Putin peste tot?
– Nu.
– Și acum ce faci?
– Am avut premiera primului meu spectacol.
– Vreau și eu o invitație.
– Vă trimit datele teatrului, primiți programul, poate vă interesează și altceva…
– Nu, la ăsta al tău vreau.
Am inventat un motiv să mă îndepărtez. Nu mă mai întîlnisem cu persoana respectivă de vreo zece ani.

Unii rămîn blocați în mici obsesii anticomuniste, încremeniți în ceea ce-și imaginează ei că era anticomunismul în anii 40-50-60, și pe care l-au supt din cărți și din amintirile celor care l-au trăit. E ceva rigid în unii dintre oamenii ăștia. Acum, îl au pe Putin servit pe tavă. Habar n-au ce se petrece în Rusia, trăiesc într-un sos cultural rusesc vag (clasicii!); pentru ei, Putin e Rusia, iar Rusia e Putin. Dezamăgitor pentru cineva cu pretenții de om cultivat. (Compar cu reacția lui Horia Roman Patapievici cu care m-am întîlnit după primul meu an de Rusia: “Nu-i așa că-i fascinant verbul ăla al lor cu aspectele perfectiv și imperfectiv?”)

M-a uimit dezinvoltura cu care mi s-a cerut o invitație la teatru. Nici prin cap nu i-a trecut să mă întrebe de unde se cumpără bilete! Se pare că nici oamenii care-și zic “de dreapta” nu pricep că teatrul e o îndeletnicire ca oricare alta, că accesul la spectacol se plătește – îți cumperi bilet – așa cum plătești pentru pantofi, cartofi sau cărți, și că teatrul nu se face (doar) pentru aplauze. Un reflex din comunism cînd arta era accesibilă maselor, iar teatrul – ca orice altceva – era subvenționat de stat, iar actorii primeau un salariu indiferent de încasări (racilă încă în vigoare!).

Mă ia așa o lehamite!…

Leave a Reply

What’s this?

You are currently reading Amăreală at o umbrelă.

meta

